Verloop drukkerij bestaat 100 jaar

Wat begon met een kleine drukpers in een schuurtje in Alblasserdam is in honderd jaar uitgegroeid tot een groot familiebedrijf. Met de derde generatie Verloop aan het roer, viert Verloop Drukkerij deze maand haar ivoren jubileum. Hoe houdt dit bedrijf zich staande in een maatschappij waarin papieren drukwerk steeds meer naar de achtergrond verdwijnt?

Case Verloop drukkerij bestaat 100 jaar

Tien december 1921 is de dag die officieel in de boeken staat als de oprichting van Verloop Drukkerij. In een houten schuurtje begon ‘opa’ Jan Verloop met het verwerken van de eerste orders met het zetten van loden letters. Precisiewerk waar de tijd voor werd genomen. Alleen de antieke drukpers in de hal van het huidige pand aan de Ohmweg in Alblasserdam herinnert nog aan deze lang vervlogen tijden die Arjan Verloop (49), de huidige eigenaar van het familiebedrijf, alleen maar kent van de overgeleverde verhalen.

img
[this div will be converted to an iframe]

Momenteel draait er in de naastgelegen drukkerij een drukpers op volle toeren, duizenden vellen per uur, dag in dag uit. Hoewel het in de beginjaren vele malen langzamer ging, was het drukkersvak wel een bloeiende branche en al snel groeide de drukkerij in het houten schuurtje uit haar jas en verhuisde het naar een pand aan de Oost-Kinderdijk.

Hier heeft Arjan als kleine jongen nog rondgelopen en is de passie voor het drukkersvak aangewakkerd. ,,Na de oorlog nam mijn vader samen met zijn broer Pieter het bedrijf over onder de naam Drukkerij Gebrs. Verloop. Ik ben hier begonnen als hulp in de drukkerij tijdens de vakantie.”

Oudste zoon

Als oudste zoon van een van de eigenaren, was het eigenlijk al snel duidelijk dat Arjan het bedrijf zou overnemen. Al kreeg hij het niet in zijn schoot geworpen. ,,Mijn vader zei altijd ‘je moet het wel waarmaken’. Ik heb een studie gevolgd aan de Grafische MTS en een lange stage gelopen bij een andere drukkerij. Ik moest in het bedrijf echt vanaf onderaan beginnen.” Begin jaren negentig verhuisde het familiebedrijf van de dijk naar het bedrijventerrein in Alblasserdam en vanaf 1998 nam Arjan steeds meer de leiding over.

Dit was precies in een tijd dat de technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling raakten. ,,Al tijdens mijn studie werd de toekomst van het drukkersvak niet zo rooskleurig geschetst. Digitalisering zou print in gaan halen en we kunnen nu wel beamen dat die voorspelling is uitgekomen. Toen ik begon kwamen de orders nog per fax binnen en briefpapier voor bedrijven was een van de corebusiness van het bedrijf. Dat is inmiddels allemaal zo goed als verdwenen.”

"Het afstoten van de Klaroen was een moeilijke maar goede keuze" Arjan Verloop

Stappen moesten worden gezet en keuzes gemaakt om het bedrijf ook in de toekomst te laten floreren. ,,Een ingrijpende stap was het afstoten van Weekblad de Klaroen in 2006. Deze krant was voor de oorlog door de familie opgericht en hebben we jarenlang vormgegeven en gedrukt. Maar we hadden maar één krant en moesten opboksen tegen grote concurrenten, dat was op een gegeven moment niet meer te doen. Een moeilijke, maar goede keuze.”

Magazines als focus

Jarenlang draaide het bij Verloop om Weekblad de Klaroen maar nu kon ze een andere koers gaan varen. Er werd een 4-kleurenpers aangeschaft en zo specialiseerde het bedrijf zich in het uitgeven van magazines. ,,Ontwerp, drukwerk en verzending van tijdschriften en het drukken van proefschriften zijn tot op de dag van vandaag de belangrijkste activiteiten van het bedrijf”, vertelt Arjan. ,,Investeringen moesten worden gemaakt om mee te kunnen met de huidige snelheid van digitalisering.”

 

Dat betekende ook dat Verloop Drukkerij zich niet meer uitsluitend bezig ging houden met drukwerk. ,,Hoewel ik geloof dat papieren drukwerk nooit helemaal zal verdwijnen, moeten we toch vooruit kijken om ook in de toekomst nog een winstgevend bedrijf te zijn. Papieren drukwerk wordt exclusiever, luxer, een middel waarmee organisaties zich bij hun doelgroep laten zien.”

,,Daarom ligt onze focus wat drukwerk betreft ook op magazines. Daarnaast hebben we ons de laatste jaren ontwikkeld in het aanbieden van een totaalpakket op het gebied van communicatiedoeleinden voor bedrijven. Zowel digitaal als in print kunnen we bedrijven ondersteunen bij de communicatie naar hun klanten. Dat is iets waar altijd vraag naar zal zijn en waarin we zeker toekomst zien.”

Bundelen en verzenden

Daarnaast is Verloop afgelopen decennia een samenwerking aangegaan met Erdee Media Groep (EMG). Onder de naam Erdee Distributie is een slim verzendsysteem opgezet om portokosten te kunnen besparen. ,,Hiervoor moest een sealmachine worden aangeschaft, een grote investering en een van de grootste uitdagingen die ik met Verloop Drukkerij ben aangegaan.”

Het verzendsysteem werkt als volgt; binnen het verzendgebied van het Reformatorisch Dagblad (onderdeel van EMG), grofweg de biblebelt, worden veelal dezelfde periodieken verspreid. Door deze periodieken te bundelen en door dezelfde bezorgers als het RD te laten bezorgen, worden portokosten gedeeld en dus lager. ,,Het is gelukkig een groot succes gebleken. Steeds meer tijdschriften sluiten zich aan.”

"Het vak vergrijst en dat is een zorg" Arjan Verloop

Wat betreft de toekomst staat de ondernemer met zijn drukkerij zeker nog voor een aantal uitdagingen, maar Arjan is vol goede moed. ,,Jongeren kiezen in deze tijd niet snel meer voor het drukkersvak, het vak vergrijst en dat is een zorg. Met meerdere bedrijven uit dezelfde sector zijn we al bezig om deze uitdaging aan te gaan en mogelijk een eigen opleiding in het leven te roepen om zo onze eigen mensen op te leiden.”

Wat betreft eventuele opvolging van het familiebedrijf, zit het bij Verloop Drukkerij wel goed. De nieuwe generatie is zich alweer aan het inwerken in het bedrijf en de oudste zoon van Arjan ziet het wel zitten om in zijn vaders voetstappen te treden. ,,Er zijn veel familiebedrijven die zich zorgen maken over de opvolging, maar ik weet me gezegend met een zoon die het vak net zo mooi vindt als ik.”


Stel uw vraag
img
[this div will be converted to an iframe]