Heeft het papieren magazine de langste tijd gehad?
Ook in magazineland gaan de nodige trends rond. Toch blijkt dat het lezen van magazines nog steeds grote populariteit kent. Zowel op papier, als digitaal, blijkt uit onderzoek van NMO.
Papieren magazines en meelezers
Magazines zijn dus zeker niet achterhaald, ook papieren magazines niet. Hoewel het aandeel van digitale magazines ook zeker stijgt. Als we het over papieren magazines hebben, geven de deelnemers aan het onderzoek aan een magazine herhaaldelijk op te pakken en een stukje te lezen. Magazines worden dus meerder keren gebruikt én – niet te vergeten – door meerdere mensen gelezen. Die mensen noemen we meelezers. Een magazine wordt dus door meer mensen gelezen dan alleen de abonnees.
Hoge leesintensiteit
Ook blijkt uit het onderzoek dat magazines een hoge leesintensiteit hebben. Ongeveer een derde van de lezers van een gemiddelde magazinetitel geeft aan (bijna) alles van een nummer te lezen. Gevolgd door 45% die driekwart van een nummer verslindt.
Online en offline werken samen
Online magazines worden steeds populairder. Uitgevers die deelnemen aan NMO Online hebben in 2023 maar liefst 92% van alle mensen in Nederland van 6 jaar en ouder bereikt. Traditionele vormen van magazines hebben wel iets aan populariteit moeten inleveren ten opzichten van online magazines en platforms.
Hoe dan ook, het magazine heeft dus zeker nog niet zijn langste tijd gehad. Integendeel, bij Verloop geloven we in een sterke combinatie van online en offline om iedere lezer te bereiken, zodat de verhalen van onze klanten écht gelezen worden.
Bron: NMO Mediatrends 2023